VN:F [1.9.22_1171]
Hvor god er denne artikel?
Rating: 5.0/5 (2 votes cast)

morgenkvalmeDe fleste af os vil støde på det under en graviditet. I denne artikel kigger vi på årsagerne til morgenkvalme og hvordan du behandler den.

Morgenkvalme er ofte det første tegn på en graviditet eftersom det kan starte allerede 2 uger efter undfangelsen. På trods af navnet, så kan morgenkvalme forekomme på alle tidspunkter af døgnet. Der er dog blevet spekuleret i, om det er en tom mave, der er årsagen til kvalmen.

Det er ikke alle gravide der vil opleve at få morgenkvalme, selvom de fleste får det dårligt i en eller anden grad. Det kan variere fra følelsen af en mild kvalme eller følelsen af at være rundtosset til overvældende kvalme med opkast. Undersøgelser har vist at det oftest er kvinder, der også får migræner og køresyge der også får morgenkvalme.

Det vides ikke helt præcist hvad årsagen til kvalmen, men de fleste læger er enige om, at ændringer i hormonniveau forårsaget af graviditeten er en af de største faktorer. En af de virkninger, som hormonerne har, er at ændre måden dit fordøjelsessystem virker på, hvilket kan føre til en højere produktion af mavesyre.

Baby-me-now gravidEn anden mulig årsag er at din smags- og lugtesans skærpes mens du er gravid. Det kan medføre at du lettere får kvalme når der er ubehagelige eller stærke lugte i dine omgivelser.

Sidst men ikke mindst spiller træthed og stress også en rolle. Som du måske allerede ved, så er gravide kvinder trætte og stressede det meste af tiden! Læs mere her på INkids.dk om hvordan du får dig et god søvnmønster.

Morgenkvalme kan foregå under hele graviditeten, men de fleste vil opdage at det mere eller mindre forsvinder efter 14 uger når hormonniveauet stabiliserer sig.

5 gode råd til behandling af morgenkvalme

Der er flere forskellige behandlinger mod morgenkvalme. Det virker faktisk til, at der er lige så mange råd at hente som der er mødre. Faktum er at hver kvindes krop er forskellig og at der ikke findes en ting der virker på alle. Når det så er sagt, så kan du forsøge nogle af de nedenstående metoder, der virker på de fleste.

  • Spis mellemmåltider og snacks

Som nævnt, så mener lægerne at en årsag til kvalmen kan skyldes en tom mave. Sørg for hele tiden at have noget at snacke på i løbet af dagen. Tag også en snack hvis du er oppe om natten.
Gulerodsstave eller lignende giver maven noget at arbejde med. Du kan også spise barer af superfoods. De er både nærende og sunde. Her kan du finde billige superfood barer.

  • Sut på en isterning

Isterninger har en bedøvende virkning på smagsløgene og kan derfor være med til at dæmpe den værste kvalme. Desuden køler det svælget og kan fortynde syren i maven.

  • Drik danskvand

Neutral danskvand uden smag kan have en god effekt. Det løsner op for den ubehagelige fornemmelse man har i kæberne når kvalmen er værst. Har du behov for energi, så tag en sodavand, men husk at den skal være kold, så du ikke risikerer at smagen får dig til at kaste op.

  • Te med friskrevet ingefær

Frisk ingefær siges at kunne berolige maven, så lav en kop af din yndlingste med noget friskrevet ingefær i. Hvis du ikke er tedrikker, så kan du overveje at tygge på et stykke ingefær, hvis det ikke er for stærkt for dig. Du kan også være forebyggende og tage ingefærtabletter, det har min søster haft stor gavn af.

  • Søsygetabletter (kontakt din læge først)

Tabletter mod køresyge eller søsyge kan hjælpe, men vi anbefaler ikke, at du tager nogen form for medicin uden først at have konsulteret din læge. Ring til vagtlægen hvis din kvalme bliver uudholdelig. Læs nærmere på lægevagtens hjemmeside. Du kan finde søsygetabletter på tilbud her.

Længerevarende morgenkvalme

Morgenkvalme er en helt naturlig del af en graviditet og skader ikke dit barn på nogen måde. Du skal dog være opmærksom på, at hvis du har en meget vedvarende morgenkvalme der gør dig ude af stand til at holde føde eller væske nede, så kan du blive dehydreret, hvilket kan være farligt for den lille. Hvis farven på din urin bliver meget mørk er det tegn på dehydrering. Sørg i et sådan tilfælde for at forsøge at drikke vand. Hvis du ikke kan holde det nede, så kontakt din læge eller jordemoder.

En ting du ikke skal bekymre dig om under dine morgenkvalmer er hvad du spiser. At få nok energi er vigtigere end en balanceret kost, så hvis det er muligt for dig at spise chokolade under kvalmen, så gør det! Du kan altid fokusere på at spise rigtigt når kvalmen har fortaget sig.

Jeg håber at de ovennævnte råd kan hjælpe dig med at komme over din morgenkvalme. Hvis du kender til andre gode måder at komme over din morgenkvalme på, så skriv gerne til os enten via mail eller på vores Facebook-gruppe. Tag også et kig på vores råd angående et godt søvnmønster, da dette også kan reducere trætheden og kvalmen.

Morgenkvalme – 5 gode råd til at behandle den, 5.0 out of 5 based on 2 ratings

Skriv et svar